Osteopathie bij kaakklachten

Kaakklachten komen regelmatig voor en zijn er in alle vormen: pijnklachten, knappen/klikken, niet kunnen openen of sluiten, beperkingen bij eten/praten/geeuwen. Daarnaast is er vaak sprake van uitstraling naar het hoofd, de oren, de hals en/of de nek en bijkomende klachten zoals oorsuizen (tinnitus), slechter horen, duizeligheid, hoofdpijn en slikproblemen.

Veel mensen weten niet naar wie ze toe moeten met deze klachten. De huisarts heeft met name een doorverwijzende rol, de tandarts kan een behandeling toepassen of bijvoorbeeld een bitje aanmeten om de tanden en kiezen te beschermen en de kaakfysiotherapeut kan de mobiliteit van het kaakgewricht en de omliggende gewrichten verbeteren en oefeningen meegeven.

Maar veel mensen weten niet dat de osteopaat ook kan helpen.

Kaakklachten hebben vaak een onderliggende oorzaak. Stress kan onder andere zorgen voor tandenknarsen en verhoogde spierspanning in de nek, hals en schouders. Ook door een blokkade van de eerste nekwervel kunnen de kaakspieren opspannen, waardoor er bijvoorbeeld bewegingsproblemen aan één kant van de kaak ontstaan. Hierdoor kan de kaak dislokeren en ervaren mensen knappen/klikken of beperkingen, met name bij eten en geeuwen.

In de sportwereld ontstaan kaakklachten vaak door een trauma zoals een val of een stoot tegen het gezicht.

Daarnaast kan een opstijgende keten van problemen, bijvoorbeeld al vanuit de voet, ook eindigen met een kaakklacht (via spieren, gewrichten en bindweefsel).

Een osteopaat is opgeleid om de primaire oorzaak van een klacht te zoeken en vervolgens een gepaste behandeling in te zetten. Dit geldt ook voor kaakklachten. Als de oorzaak van de klacht wordt weggenomen, zal de klacht afnemen. Als daarna de lokale doorbloeding van de kaak verbeterd wordt, zal de klacht niet snel terugkeren.

Kaakklachten hoeven niet altijd samen te gaan met pijn, maar dat is wel mogelijk.

Het kaakgewricht slijt als één van de eerste gewrichten omdat het heel de dag belast wordt. Wees er daarom zuinig op en laat je bij klachten tijdig onderzoeken en indien nodig behandelen.

Indien u kaakklachten ervaart en de tandarts of kaakfysiotherapeut kan u niet verder helpen, denk dan eens aan een osteopaat. Twijfelt u of osteopathie iets voor u kan betekenen, neem dan vrijblijvend contact op.